عاطفه؛ نقش و جایگاه آن در نفثه المصدور
نویسندگان
چکیده
هنر با غلبۀ احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز می شود و او را به واکنش هایی وامی دارد. این واکنش از عناصر اساسی و محرک اصلی شکل گیری آثار ادبی است. هدف این مقاله بررسی عاطفه و جایگاه و نقش آن در نفثه المصدور است که با روش توصیفی-تحلیلی، در دو محور دریافت و انتقال عاطفه بدان پرداخته شده است. در محور نخست حوزه و سطح عاطفی، انواع عاطفه، و در محور دوم تناسب و پیوند عاطفه با عناصر دیگر متن (تصویر، زبان، اندیشه و...) و چگونگی انتقال آن (تصویری، عریان و سطحی) مورد نقد و تحلیل واقع شده است. در این اثر عواطف شخصی و انسانی به گونه ای عمیق دریافت شده و غم غربت، اندوه و مصیبت، حسرت، ناامیدی، خشم و نفرت (عاطفه منفی) مهم ترین عواطفی است که تجلی یافته است. از سویی بیان آن ها سطحی نیست بلکه به مقتضای مقال با تمهیدات بیانی و تصاویر متناسب با احساسات نویسنده تقویت و منتقل شده است.
منابع مشابه
عاطفه؛ نقش و جایگاه آن در نفثهالمصدور
هنر با غلبۀ احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز میشود و او را به واکنشهایی وامیدارد. این واکنش از عناصر اساسی و محرک اصلی شکلگیری آثار ادبی است. هدف این مقاله بررسی عاطفه و جایگاه و نقش آن در نفثهالمصدور است که با روش توصیفی-تحلیلی، در دو محور دریافت و انتقال عاطفه بدان پرداخته شده است. در محور نخست حوزه و سطح عاطفی، انواع عاطفه، و در محور دوم تناسب و پیوند عاطفه با عناصر دیگر متن (تصویر، زبا...
متن کاملتحلیل محتوای نفثه المصدور نسوی
اخلاق و مسائل اخلاقی در نفثهالمصدور نسوی موضوع اصلی این تحقیق است. در این پژوهش کوشش شده که به درونمایههای اخلاقی و سرچشمههای نظری اخلاقی- تربیتی زیدری نسوی نقبی زده شود و نوع نگرش نویسنده به موضوعاتی چون وفاداری، آزادگی، دوستی و مهر، بیوفایی، رذایل برخی دولتمردان، بی اعتنایی مردم به احوال یکدیگر، خیانت در امانت و خطاهای راهبردی سلطان بازشناسی گردد. نسبت نظریه اخلاقی نسوی که مانند غالب ...
متن کاملگزاره های انشایی در نفثه المصدور
نفثه المصدور یکی از متون برجستة تاریخی- ادبی دورة مغول است که هدف اصلی نویسندة آن، نه صرفاً ثبت وقایع تاریخی بلکه حسب حال و بثّالشکوی و شرح مصائب خویش بوده است. از این رو، نویسنده برای گزارش احساسات و تمایلات عاطفی خود در چهارچوبِ بلاغت کلام و متکلّم و اثرگذاری بر مخاطب، از مؤلّفههای گوناگونی بهره میگیرد که یکی از مهمترین آنها کاربرد فراوان گزارههای انشایی است. مقصود از گزارة انشایی، بیانی است...
متن کاملتحلیل محتوای نفثه المصدور نسوی
اخلاق و مسائل اخلاقی در نفثهالمصدور نسوی موضوع اصلی این تحقیق است. در این پژوهش کوشش شده که به درونمایههای اخلاقی و سرچشمههای نظری اخلاقی- تربیتی زیدری نسوی نقبی زده شود و نوع نگرش نویسنده به موضوعاتی چون وفاداری، آزادگی، دوستی و مهر، بیوفایی، رذایل برخی دولتمردان، بی اعتنایی مردم به احوال یکدیگر، خیانت در امانت و خطاهای راهبردی سلطان بازشناسی گردد. نسبت نظریه اخلاقی نسوی که مانند غالب ...
متن کاملنمودهای رمانتیسم در نفثه المصدور
رمانتسیم از جمله مکتبهایی است که در قرن هجده با شعار بیان آزاد احساسات فردی، بازگشت به طبیعت، بدویگرایی، نگرش تخیّلی و... در مقابل تفکر خردگرای کلاسیسم بهپا خاست. نفثه المصدور به عنوان متنی تاریخی- ادبی همانندیهای ویژهای با اصول و مبانی رمانتیسم دارد و همین مسأله زمینه بررسی نقدی رمانتیسم را با توجه به ویژگیهای سبکی در این اثر فراهم میآورد. به لحاظ معنایی وجود عواملی مانند توجه به احساسات شخ...
متن کاملنگاهی تازه به نثر شاعرانة نفثه المصدور
«نفثه المصدور» کتابی است که «شهابالدین محمدخرندزی نَسَوی» منشیِ «جلالالدین خوارزم شاه» (28ـ617 ه ق) در اوج حملة مغول و در روزگار خانه به دوشی خود در سال 632 ه .ق. نوشته است. نثر کتاب با آرایههای ادبی درهم پیچیده شده است به طوری که نثر «نفثه المصدور» با شعر برابری دارد و احاطة نویسنده به آرایشهای کلامی و نیز در به کارگیری تصویرهای شعری، نثر کتاب را تا حدِّ شورانگیزیِ شعر بالا برده است. در این ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیجلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023